Instappen
In het vliegtuig zijn 2 zitplaatsen voor en 2 zitplaatsen achter. De piloot zit op de linker voorstoel. Er is één deur aan de rechterkant. Via de rechtervleugel stap je in, waarbij je alléén op het zwarte deel mag staan. De voorstoelen kunnen naar voren en achteren worden versteld middels een handel onder de voorzijde van de stoel. Bij het instappen voor de achterste zitplaatsen kan de voorstoel het best naar voren worden versteld. Elke zitplaats heeft een heup- en schoudergordel. Voor ieder is er een headset die is aangesloten op een intercom. Hiermee kun je ook meeluisteren met de communicatie met de verkeersleiding.
Let op vliegvelden altijd op DRAAIENDE PROPELLORS!! Die zijn uiteraard erg gevaarlijk en je ziet ze soms slecht!! Knipperende lichten op een vliegtuig is ook een indicatie dat de motor gestart is of gaat worden.
De vlucht
De vlucht begint met het afwerken van de checklist. Dat duurt circa 10 minuten. Onderdeel ervan is het starten van de motor. Vervolgens wordt er getaxied naar het begin van de in gebruik zijnde startbaan. Daar wordt vervolgens nog een motorcontrole gedaan waarbij de motor op een hoger toerental draait. Op een gecontroleerd veld (zoals Eelde) moet voor opstarten, taxien en take-off clearance worden gevraagd. Dat gaat zo:
De vlucht begint met het afwerken van de checklist. Dat duurt circa 10 minuten. Onderdeel ervan is het starten van de motor. Vervolgens wordt er getaxied naar het begin van de in gebruik zijnde startbaan. Daar wordt vervolgens nog een motorcontrole gedaan waarbij de motor op een hoger toerental draait. Op een gecontroleerd veld (zoals Eelde) moet voor opstarten, taxien en take-off clearance worden gevraagd. Dat gaat zo:
Wij |
Verkeersleiding |
contact maken: Eelde Ground, Papa Hotel Alfa Echo Charlie (PH-AEC) |
Papa Echo Charlie, go ahead |
vragen: Piper 28, position in front of AviaNoord (of fuel station, …), VFR to Braunschweig, information Delta received, request startup, Papa Echo Charlie |
Papa Echo Charlie, startup approved, time 36, information delta correct, QNH 1025, runway 23 |
bevestigen: roger, startup approved, QNH 1025, runway 23 |
|
vragen: Papa Echo Charlie, request taxi to holding point runway 23 |
Papa Echo Charlie, taxi to holding point runway 23 approved, squawk 0064 |
bevestigen: taxi to holding 23, to squawk 0064 |
|
vragen: Papa Echo Charlie, at holding point runway 23, ready for departure |
Papa Echo Charlie, contact Tower at 118.7 |
bevestigen: 118.7, Papa Echo Charlie |
|
vragen: Eelde Tower, Papa Hotel Alfa Echo Charlie, at holding point runway 23, ready for departure |
Papa Echo Charlie, cleared for take-off runway 23, Uniform departure, wind 210 degrees, 11 knots |
bevestigen: roger, cleared for take-off runway 23, uniform departure, Papa Echo Charlie |
Tijdens de vlucht
De vlieghoogte kunnen we vaak zelf bepalen. Deze moet minimaal 500 voet boven de grond zijn (1000 voet boven bebouwing). Het maximum is in de praktijk circa 8000 voet. Verder hangt het af van de wolken die er zijn, want daar mogen we niet in vliegen. We mogen wel boven de wolken vliegen, als er tenminste gaten in het wolkendek zitten om doorheen te dalen. Soms is het handig om wat hoger te vliegen als op lagere hoogte wat turbulent is. Uiteraard kunnen er hoogte-restricties zijn wegens bepaalde klassen luchtruim waar we in vliegen.
Turbulentie valt over het algemeen erg mee, maar voor noodgevallen zijn er zakjes aan boord.
Naar de wc gaan is tijdens de vlucht niet mogelijk, dus vermijd een volle blaas.
Het is niet koud in het vliegtuig, er is verwarming. Het is meestal ook niet te warm want er is voldoende ventilatie en op grotere hoogte is de lucht ook kouder. Op een hete dag is het meestal wel zweten zolang het vliegtuig op de grond staat.
Het lawaai valt mee, ter indicatie: zonder koptelefoon op is nog redelijk uit te houden, maar je moet dan wel hard praten om elkaar te verstaan. Met koptelefoon op is het lawaai geen enkel probleem. Soms vinden passagiers het meeluisteren met alles wat over het radiokanaal wordt gezegd (ook andere vliegtuigen) op den duur vervelend.
Van de achterste zitplaatsen kan de rugleuning worden versteld naar“slaapstand”.
Tijdens de vlucht hebben we contact met de plaatselijke verkeersleiding (bijvoorbeeld Bremen Info).
De vlieghoogte kunnen we vaak zelf bepalen. Deze moet minimaal 500 voet boven de grond zijn (1000 voet boven bebouwing). Het maximum is in de praktijk circa 8000 voet. Verder hangt het af van de wolken die er zijn, want daar mogen we niet in vliegen. We mogen wel boven de wolken vliegen, als er tenminste gaten in het wolkendek zitten om doorheen te dalen. Soms is het handig om wat hoger te vliegen als op lagere hoogte wat turbulent is. Uiteraard kunnen er hoogte-restricties zijn wegens bepaalde klassen luchtruim waar we in vliegen.
Turbulentie valt over het algemeen erg mee, maar voor noodgevallen zijn er zakjes aan boord.
Naar de wc gaan is tijdens de vlucht niet mogelijk, dus vermijd een volle blaas.
Het is niet koud in het vliegtuig, er is verwarming. Het is meestal ook niet te warm want er is voldoende ventilatie en op grotere hoogte is de lucht ook kouder. Op een hete dag is het meestal wel zweten zolang het vliegtuig op de grond staat.
Het lawaai valt mee, ter indicatie: zonder koptelefoon op is nog redelijk uit te houden, maar je moet dan wel hard praten om elkaar te verstaan. Met koptelefoon op is het lawaai geen enkel probleem. Soms vinden passagiers het meeluisteren met alles wat over het radiokanaal wordt gezegd (ook andere vliegtuigen) op den duur vervelend.
Van de achterste zitplaatsen kan de rugleuning worden versteld naar“slaapstand”.
Tijdens de vlucht hebben we contact met de plaatselijke verkeersleiding (bijvoorbeeld Bremen Info).
Aankomst
Ongeveer 5 minuten vóór aankomst melden we ons per radio aan bij het vliegveld. We krijgen dan instructies en toestemming om hun CTR binnen te vliegen. Vervolgens wordt de snelheid verlaagd naar 80 knopen. Soms vindt men dat wat griezelig omdat, komende van een veel hogere snelheid, het lijkt alsof je bijna stil hangt in de lucht. Standaard vlieg je een circuit. Soms mag je een straight in doen, oftewel meteen naar de landingsbaan toe vliegen. Bij een circuit vlieg je eerst downwind, op 1000 voet hoogte parallel aan de baan tegenovergesteld aan de landingsrichting totdat je de baan 45 graden achter je ziet. Dan maak je een bocht van 90 graden waarmee je op het base leg komt. Hier begin je te dalen. Nog een bocht van 90 graden en je zit op final. In het circuit gebruik je flaps om met lagere snelheid te kunnen vliegen en beter te kunnen dalen. De landing is bij circa 60 knopen (110 km/uur).
Ongeveer 5 minuten vóór aankomst melden we ons per radio aan bij het vliegveld. We krijgen dan instructies en toestemming om hun CTR binnen te vliegen. Vervolgens wordt de snelheid verlaagd naar 80 knopen. Soms vindt men dat wat griezelig omdat, komende van een veel hogere snelheid, het lijkt alsof je bijna stil hangt in de lucht. Standaard vlieg je een circuit. Soms mag je een straight in doen, oftewel meteen naar de landingsbaan toe vliegen. Bij een circuit vlieg je eerst downwind, op 1000 voet hoogte parallel aan de baan tegenovergesteld aan de landingsrichting totdat je de baan 45 graden achter je ziet. Dan maak je een bocht van 90 graden waarmee je op het base leg komt. Hier begin je te dalen. Nog een bocht van 90 graden en je zit op final. In het circuit gebruik je flaps om met lagere snelheid te kunnen vliegen en beter te kunnen dalen. De landing is bij circa 60 knopen (110 km/uur).