Van 23 juli tot en met 30 juli was het zomerkamp van onze vliegclub. Locatie: Abbeville.
Abbeville ligt aan de monding van de Somme. Het is een ideaal veld. Behalve dat het landingsgeld nul is, de brandstof 60 cent goedkoper dan Eelde en de sfeer gemoedelijk, is het een ideale uitvalsbasis voor vluchten naar Londen, Parijs, de stranden van Normandië en de Kanaaleilanden.
De heenreis.
Eelde. Klaar voor vertrek. Hans en Willem vliegen de Cessna 172 naar Abbeville
Remko en ik vliegen de Cessna 150 naar Abbeville
’t is wat krap, zo’n 150. Maar het vliegt wel!
Close encounter met de ‘Golf’ die ons inhaalt bij Duinkerken
Staalfabriek bij Duinkerken
Op final voor baan 02 van Abbeville
Naar Jersey
De wijn kan ontkurkt worden. Jan, Rob, Diet en Ruurd hadden al kwartier gemaakt.
Kamperen naast het oude clubhuis van de Aeroclub de La Somme, dat wij mogen gebruiken
Arromanches. Hier maakten de Geallieerden tijdens de tweede wereldoorlog een kunstmatige haven om mensen en materieel aan te voeren
Caissons, de resten van de kunstmatige haven
Batterie de Longues-sur-Mer. Vier Duitse 150mm kanonnen als onderdeel van de Atlantikwall
Het was erg druk op het vliegveld van Jersey. Toen we bij het eiland aankwamen waren we nummer 6 voor landing. We mochten dus een aantal rondjes voor de kust draaien om te wachten op onze beurt.
Normandy American Cemetry and Memorial, uitkijkend op Omaha beach, bij Colleville-sur Mer. Hier liggen 9387 Amerikaanse soldaten, gesneuveld bij de invasie
Jersey.
Jersey, op final voor runway 09
Strand aan de zuidkant van Jersey, op loopafstand van het vliegveld
Lekker water. Later nog gezwommen.
Naar Londen
Avondeten in het dorpje Le Hourdel
Het gehucht ‘Hourdel’ vanuit de lucht.
White cliffs of Dover
Overhead Biggin Hill. Vliegveld bij Londen
Intussen, op Abbeville
Op downwind van Biggin Hill uitzicht op London City
Control Tower van Biggin Hill
De Cessna club. Een Cessna Citation bracht een bezoekje aan Abbeville. De Cessna 150 heb ik ernaast gezet
Naar Parijs
Jim en Sophie Houston waren uit Perth, Schotland, gekomen in hun Pegasus Quick GT450 Trike. Een stuk bagage kwam los tijdens de vlucht, en vloog door de prop. Dat was het einde van de propellor en de vlucht. Ze landden op Abbeville. Hier test Jim zijn nieuwe propellor.
Dassault MD 452 Mystere 4A op een paal bij de ingang van Aerodrome Abbeville
Op final voor de 25R van Toussus-sur-Noble, ten zuidwesten van Parijs
Tsja, zo’n foto hoort erbij (toch?)
Achter de toren van Toussus-sur-Noble ontwikkelt zich van alles… Gelukkig gingen wij de andere kant op.
Vittefleur Saint-Valerie
Dit veldje ligt pal naast vier kerncentrales. Normaal trekken de Fransen een grote cirkel om een kerncentrale, waar je met je vliegtuig dan niet mag komen. Maar omdat hier een vliegveldje ligt, hebben ze de cirkel gewoon gehalveerd! In Frankrijk heeft de General Aviation nog wat te vertellen klaarblijkelijk.
En zo vlogen we dan langs Parijs.
Vliegveld Saint-Valerie was in de Tweede Wereldoorlog het Lucky Strike Camp, één van de “Cigarette Camps” rond Le Havre; eerst gebruikt voor soldaten die naar het front gingen, aan het eind van de oorlog voor Amerikaanse krijgsgevangenen uit Duitsland die terug naar huis gaan. Tot 150.000 man zaten daar.
In een mooi avondzonnetje
Saint-Valerie
Avondvlucht
Lucky Strike Camp
Terug naar Groningen
Luchtfoto van het Lucky Strike Camp in 1945. Elk stipje is een tent van 15 meter.
De baai van de Somme ’s avonds
Langs de Noordzeekust vliegend, vroeg ik aan Schiphol Tower een crossing langs het Noordzeekanaal. Dat was ‘Negative’, maar hij kon me wel een crossing over Schiphol aanbieden!!. Via Hoofddorp, en net ten noorden van de 09 vlogen we in ons bakje over Schiphol, waarbij we de Jumbo Jets links van ons zagen landen en rechts van ons zagen opstijgen. Geweldig! Vervolgens over Amsterdam naar het IJ, en langs de IJsselmeerkust noordwaarts.
Erts in de haven van Rotterdam
Containerterminal Rotterdam
Polderbaan 18R-36L Schiphol