De vlucht voorbereiden
Bij Sellingen de grens over, en contact opgenomen met Bremen info (soort luchtverkeersleiding die informatie geeft). Die gaf meteen aan dat Danger Area R34A en R34B actief waren, en dus verboden voor mij om doorheen te vliegen. Dat is een gebied ten noorden van Meppen, een militair vliegveld vlak over de grens. Ik verlegde mijn koers naar een meer zuidelijke koers om zo om het verboden gebied te vliegen.
Vlak na vertrek vanaf Eelde
Voorbij Diepholz werden de gaten in de bewolking steeds schaarser. En op een gegeven moment waren er helemaal geen gaten meer. Toen ben ik maar een stukje teruggevlogen, naar het gebied waar geen overcast was, om weer onder de wolken te kunnen vliegen. Je mag VFR niet door wolken heen vliegen, dus vandaar.
Klimmen naar 7500 voet door een gat in de wolken
Bijna bij Diepholz
Het Weser Gebirge, vlak bij Porta Westfalica
Op final voor runway 23 van Flugplatz Porta
Prima broodjes hier!
Restaurant van Porta
Het vliegveld
De Meteo van Porta … naast dit bord hangt een steen aan een touwtje
Hier was het nog geen weer voor…
Bremen Info zorgde ervoor dat de terugweg niet saai was. Ik ben 3 keer opgeroepen over ander verkeer in de buurt. Van het militaire veld Diepholz steeg een helicopter op, tussen Diepholz en Meppen meldde Bremen Info mij dat er "fast moving militairy traffic" van rechts aankwam op 3000 voet. Ik zat ook op 3000 voet. Rechts zag ik inderdaad 2 jets vliegen, nog wel op een veilige afstand, maar toch duidelijk zichtbaar. Je kunt je wel voorstellen dat ik dankbaar was voor de goede service van Bremen Info, toch wel nuttig om je daar aan te melden !! Tenslotte werd ik bij Meppen nog een keer opgeroepen vanwege een militair transportvliegtuig. Die had ik zelf inmiddels ook al gezien.
Weer terug over het Weser gebergte (nou ja, heuveltjes)
Militair vliegtuig in de buurt van Meppen
De karakterestiek gekleurde flats in het oosten van Assen geven de weg naar "Romeo" aan, waar je de CTR van Eelde binnenvliegt.
Tussen Meppen en Lingen