Vlucht 4 december

Tweede vlucht al weer dit weekend. ILS landing gedaan, zie "Lees verder".

Deze keer vloog ik alleen. Nee, dat is niet saai. Want dan kun je wat oefeningen doen. Tenminste, dat was de bedoeling. De wolken hingen alleen wat lager dan ik zou willen: 1100 voet. Een stall-oefening op die hoogte wordt mij een beetje té spannend, dus die heb ik maar niet gedaan. Hier en daar kon je door een gat in de wolkenlaag een blik werpen op een wat zonniger wereld erboven.

Twee lagen bewolking.
Verder heb ik wat steile bochten en noodlanding-oefeningen gedaan in de buurt van de Eemshaven.

Eemshaven
Zo belandde ik tenslotte bij de Dollard en met een ruime bocht over Delfzijl.

De Dollard

Delfzijl
Toen richting Schildmeer, waar ik een entry via Sierra-Oscar op 1100 ft aanvroeg (SO is een NDB – een radiobaken in de aanvliegroute van baan 23). Dat mocht van de toren. Vervolgens via het SO baken, en het EEL baken naar de landingsbaan gevlogen. Je kunt daarbij ook het zogenaamde Instrument Landing System, of ILS, gebruiken. Dat bestaat uit een tweetal zenders die in het horizontale, respectievelijk verticale vlak een bundel radiostralen uitzenden die de aanvliegroute – het glijpad – markeren naar de baan. Met instrumenten in de cockpit kun je die bundel "zien", zodat je er precies midden in blijft vliegen. In feite zie je twee aanwijzers: één die aangeeft of je niet te veel links of rechts van het glijpad zit en één die aangeeft of je niet te veel onder of boven het glijpad zit.

Ik heb het ILS gebruikt om naar de baan te vliegen. Tenminste gedeeltelijk, want eigenlijk moet je op 2000 ft beginnen, maar dat kon vandaag niet wegens de lage wolkenbasis. Maar het is leuk om te oefenen, en door de motregen leek het al een beetje op een echte instrumentnadering.


ILS aanvliegroute.

ILS aanvliegroute in het verticale vlak
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *