Het weekend van 9 en 10 juli bezoeken we twee vliegshows: de RAF Air Tattoo op Fairford, en de Flying Legends show op Duxford. Heel speciaal, er zit in feite 70 jaar tussen beide shows: de Air Tattoo showt de modernste gevechtsvliegtuigen van deze tijd, terwijl de Flying Legends de gevechtsvliegtuigen toont die 70 jaar geleden modern waren.
We beginnen met een tussenstop op Beek. Iets zakelijks, dat we zo kunnen combineren met het aangename. Vervolgens IFR door België naar Lydd.
Met al het Brexit rumoer bleef één ding gelukkig toch hetzelfde: Groot Brittanië lag nog steeds slechts 30 kilometer verwijderd van de Franse kust.
Op de RNAV approach op Lydd worden we ineens geconfronteerd met een Cessna 150, die vlak voor ons op final wordt geschoven. Kennelijk heeft VFR verkeer in het circuit hier voorrang op IFR verkeer op de approach. Zeer verrassend! Dus we maken maar even een 360 op final, want de Cessna leek niet van plan een duimbreed te geven.
Na een koffie in het restaurant van Lydd, dat is ontworpen met het idee om een zo treurig mogelijke ambiance te creeëren, vertrekken we voor onze IFR vlucht op flight level 100 naar Gloucestershire Airport.
Onze routing gaat over Londen, maar helaas worden we vrij ver noordelijk van Londen geleid zodat we van de stad niks zien.
We vliegen langs Stansted en Luton en zien af en toe een jet passeren. Hier vliegt er één onder ons door.
Op final voor Gloucestershire Airport.
De volgende ochtend om 7.45 stappen we in de shuttle (dubbeldekker)bus die ons naar Fairford gaat brengen. Op Fairford bezoeken we de Royal Airforce International Air Tattoo (RIAT2016). Volgens wikipedia de grootste militaire airshow ter wereld. Na een stuk over de snelweg volgen we de “purple” route naar Fairford, een landweggetje waar vandaag alleen bussen langs mogen. Dus geen last van file’s. Op Fairford lijkt er een lange rij te staan voor de ingangs- en controle poort, maar dat loopt goed door en we hebben in feite geen enkel oponthoud. Prima geregeld hier!
En dan kan het feest beginnen op Fairford.
We positioneren ons in de luxe stoelen van Pimm’s flightdeck.
Let the show begin!
Frecce Tricolore:
Natuurlijk ontbreekt de F35 niet. Zowel in A als B uitvoering.
En het meest geavanceerde gevechtstoestel, de F22-Raptor:
F22 en F35 saampjes:
Genieten hier!
De Airbus 400M
Red Arrows met F22 Raptor en Eurofighter
Red Arrows:
Osprey:
Zondagmorgen vertrekken we naar Duxford voor de volgende airshow: de Flying Legends.
Omdat er op de route van Gloucester naar Duxford nog wat lage bewolking zit en kans op motregen, gaan we IFR naar Cambridge op flight level 80. Met een flinke tailwind halen we 191 knopen groundspeed.
Landing op Cambridge.
Van Cambridge naar Duxford was slechts 10 minuten vliegen. We hadden eigenlijk een slot om 10.20, maar vanwege het slechte weer konden we dat niet halen. Een belletje naar Duxford, en geen probleem om later te komen – als we maar vóór commander du cialis 1 uur lokale tijd zouden aankomen.
Ook in Duxford zitten we weer prinsheerlijk, nu bij de Friends of the Fighter Collection tent.
Al het heerlijks komt vlak voor onze neus langs
taxiëen:
De F22 Raptor kwam vanuit Fairford even langs voor een unieke “heritage flight” samen met een P51 Mustang.
De B-17 start op:
Lockheed P38 Lightning, dit is zeker een flying legend! Eén van de beste jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe Lockheed F35 is hier dan ook naar genoemd, namelijk Lightning II.
B17 met een little friend, de P51
B17 landt. Op de achtergrond onze Pipers, de D-EDDS en PH-TGL.
Bristol Blenheim, de bommenwerper die Engeland aan het begin van de Tweede Wereldoorlog had.
Grumman Avenger.
DC-3 in een steep turn:
De Balbo formatie:
The Manhattan Dolls leveren een uitstekende bijdrage aan de 1940-1945 sfeer met hun liedjes uit die tijd:
De dag na de show, maandagochtend, melden we ons bij de toren voor vertrek.
We krijgen een ride naar de overkant van het veld waar onze vliegtuigen staan.
We gaan vanuit Duxford in een rechte lijn naar Groningen. Hier naderen we de Engelse kust.
Windmolenparken op de Noordzee:
We passeren de Nederlandse kust. Na 1:44 uur staan we op Eelde!