Onlangs heb ik een ferry-vlucht naar Budapest uitgevoerd. Het betrof een Cessna 172 met IFR uitrusting.
Het is altijd lastig plannen in de winter, wanneer je rekening moet houden met lage freezing levels en/of lage wolkenbasis enzovoort. Ik had van tevoren diverse routes en opties bekeken, zowel VFR als IFR. Elke dag werd de voorspelling van het weer wat nauwkeuriger hoop je. Ik bestudeerde elke dag de GRAMET op wolken en freezing levels en liet IFR routes door de autorouter.eu website uitrekenen.
De nacht vóór vertrek waren er nog veel zware buiten met hagel en veel wind, maar voor de vliegdag zou het weer goed zijn. Wel een stevige wind van 30 tot 40 knopen op hoogte, maar die hadden we in de rug, dus dat was alleen maar gunstig.
Om 8 uur ’s ochtends vertrokken van Lelystad en vrijwel in een rechte lijn naar Straubing in Zuid-Duitsland. Tussen de CTR’s van Dortmund en Paderborn door en om de CTR van Turnberg heen. We vlogen VFR op flight level 75, en zaten zo mooi in het zonnetje boven de wolken. Op een kilometer of 30 vóór Straubing zijn we door gaten in de gebroken bewolking gezakt voor de landing, na een vlucht van 2.51 uur. Straubing is de thuisbasis van MT-propellor, en we zagen dan ook veel mannen met dat opschrift op hun overall in het restaurant, dat om 12 uur helemaal vol liep.
Op Straubing onder het genot van een kopje koffie met Torte de planning voor het tweede leg gedaan. Als we weer VFR zouden gaan, dan moeten we door het dal en door de CTR’s van Linz en Wenen. Door de nabijheid van bergen en de harde wind zou het best turbulent kunnen worden. Daarom besloten om IFR te gaan. Wel met een VFR vertrek van Straubing, want het weer is prima. En bovendien is de enige SID een RNAV SID is en we daar hebben we niet de juiste apparatuur voor aan boord. Ook op de bestemming zullen we VFR landen. Maar IFR en-route is wel zo handig. We kunnen dan rustig op flight level 90 overal overheen vliegen, zonder last van CTR’s of bergen. Lager vliegen had niet gekund omdat we af en toe toch nog vlak over een wolk gingen. Op die hoogte wees de thermometer -10 graden aan, en dan wil je niet in een wolk zitten zonder de-icing.
Ik had overigens van te voren een aantal mogelijke IFR routes als templates ingevoerd in het flightplan systeem van AIS-Netherlands, dat is wel handig als je onderweg bent en even snel een route daaruit kan selecteren.
De route was EDMS LALIN/N0100F090 IFR DCT PASAU T703 FRE Q104 STO L175 ANEXA VFR LHBS
Het was verder een probleemloze vlucht met Linz Radar, Wien Radar/Approach, toen iets wat klonk als Stephanie Radar, Bratislava Radar, Budapest Radar en tenslotte Budapest Information toen we weer VFR waren. Vluchtduur 2:17, dus in totaal waren we in iets meer dan 5 uur vliegen in Budapest, mede dankzij de tailwind van soms wel 37 knopen.
Ik had een avond en een ochtend om Budapest een beetje te verkennen. ’s Avonds een paar biertjes gedronken en lekker gegeten met mijn vliegmaatje. Ik heb natuurlijk maar een klein deel gezien, maar mijn indruk is dat het een prachtige stad is. Mooie gebouwen en een vriendelijke atmosfeer.
We gaan landen op Budaörsi (LHBS) aan de rand van Budapest
Ronald Reagan in brons vereeuwigd in Budapest
Nagy Imre, één van de hoofdrolspelers bij de Hongaarse Revolutie in 1956. Is geëxecuteerd in 1958, heeft later eerherstel gekregen.