Even voor 8 uur ’s ochtends stonden Remko en ik in de Piper PH-EAH al bij het holding point voor runway 23. "Ready for departure". We moesten nog even wachten, "line up and wait for start of UDP". De uniforme daglichtperiode (UDP) was nog niet begonnen….
Dit is de eerste keer dat het me gelukt is om vóór begin UDP op de
runway te staan. Ok, toegegeven – dat is in november natuurlijk
makkelijk want de dagen zijn kort.
Eenmaal in de lucht konden we
genieten van een prachtige zonsopkomst boven de wolken. Met 30-40
knopen tegenwind kostte het ons 50 minuten om naar Lelystad te vliegen.
We leveren de Piper tien voor negen af bij Singles & Twins voor een
50-uurs inspectie. En dan hebben we tot 4 uur om ons te vermaken op
vliegveld Lelystad. We besteden de dag goed: shoppen, museumbezoek en
netwerken. Shoppen bij de Pilotshop, het museum is uiteraard het
Aviodrome, en netwerken doen we bij vliegclub Flevo die een prachtige
stek hebben.
Tegen half vier zijn we terug bij S&T. Maar er lijken nu twee zaken een snelle terugkeer naar Eelde in de weg te staan: een wolkenbasis op 300 voet en een Piper waar nog aan wordt gesleuteld. En de tijd dringt, om 8 voor vijf eindigt de daglichtperiode weer. Dus we moeten uiterlijk 20 over vier in de lucht zijn.
Om 10 over vier begint men de motorkap op de Piper te schroeven. We hebben nog 10 minuten. De METAR van Eelde meldt nog steeds wolken op 300 voet – maar becoming 1500 voet. Het regenfront is bijna weg daar. Ik bel de KNMI of het al opklaart boven Eelde. De weerman heeft gelukkig goed nieuws, één zorg minder. Inmiddels zit de laatste schroef van de motorkap er in. We starten snel, taxiën naar de baan en stijgen op. Aan het eind van de baan draaien we meteen om en rechtstreeks naar Eelde. Dankzij een tailwind van 40 knopen gaat het lekker snel, met een groundspeed van 150 knopen (278 km/h) zijn we er binnen een half uur.We roepen Eelde al vroeg op met het verzoek via Victor Zulu te gaan – zo rechtstreeks mogelijk. Het is nog druk bij Eelde, vanaf VZ moeten we eerst riching Tango, maar als we ter hoogte van het veld zijn mogen we naar downwind voor de 23. Het begint al aardig donker te worden en de baanverlichting is dan ook al aan. Op downwind mogen we number 1 zijn als we tenminste snel indraaien. Uiteraard voldoen we aan dat verzoek en ik land ver op de baan om zo snel mogelijk via de 01 er weer af te kunnen, er zit namelijk een kist achter ons. We zijn 9 minuten vóór einde UDP geland.