Aan het eind van de middag vlieg ik opnieuw naar Helgoland om Paul en Anneke weer op te halen. Ze hebben een paar geweldige dagen gehad op Helgoland.
Deze keer is baan 15 in gebruik, bij de landing moet ik dus over een kleine duin heen. Ik doe de approach met minimale snelheid en zo vlak mogelijk. De Cessna komt met gemak ruim voor het einde tot stilstand, hard remmen is absoluut niet nodig. Voordeel van baan 15 is dat die duin bij take-off niet in de weg staat. Er staat minder wind dan maandag, en bovendien cross, dus er is niet veel headwind. Maar ik heb berekend of met 0 wind de baan lang genoeg is. Inclusief een veiligheidsfactor van 1.33 kom ik op 380 meter benodigd. De baan is 480 meter, dus dat moet kunnen! Ik doe een short field take-off en op circa drie kwart van de baan zijn we los. Meteen daarna zitten we boven water, niet hoog – maar dat hoeft ook niet. Na nog een bocht langs het hoofdeiland, zetten we koers rechtstreeks naar Eelde.
Op downwind voor de 15, voor landing
Op downwind voor de 15, voor landing
Terras bij het vliegveld. De RCF staat op het platform
Een van de Islanders, die de lijnvluchten naar het eiland verzorgt
De Control Tower
Nog even een bochtje langs Helgoland voordat we het ruime sop kiezen
Hopelijk tot ziens!