Duxford – Flying Legends Show 2009

9 juli – 12 juli. Ook dit jaar gaan we weer naar de Flying Legends Airshow in Duxford. Nu de derde keer. Vorig jaar zijn we door slecht weer gestrand in Antwerpen, maar dit jaar hebben we geluk met het weer! We vertrekken donderdagochtend 9 juli met de Cessna Cardinal PH-WYN vanaf Eelde. In Nederland zijn enkele buien, maar aan de Belgische kust, waar we onze tussenstop maken, is het mooi weer. De reis gaat voorspoedig, alleen in Zeeland komen we een donkere lucht die een fikse regenbui laat vallen.We roepen vliegveld Midden Zeeland op en horen dat het daar weer goed is, dus we vliegen om de bui heen en gaan langs de kust richting Breskens. Daar melden we ons bij Oostende Approach. We vliegen ‘along the coast’ tot Oostende haven en mogen daar naar een right hand base voor de ’26’. Na een prima lunch in het Belair restaurant stijgen we op naar 4500 voet voor de oversteek over het Kanaal. We gaan vanaf Oostende rechtstreeks naar Dover. Het is bijna niet bewolkt en het zicht is uitstekend, we zien de overkant al snel. Onder begeleiding van London Information gaan we over de White Cliffs of Dover en zijn we boven Engelse bodem. We vliegen over het met mooie landhuizen bezaaide Kent met een noord-westelijke koers naar de Thames, steken daar bij Southend over de Thames en vliegen dan oostelijk van de Stansted CTR naar Earls-Coine, Haverhill en dan komt Duxford al weer in zicht. De Spitfires zijn al aan het oefenen voor overmorgen. Vlak achter Duxford ligt Fowlmere, waar we de Cardinal netjes op de mooie grasbaan landen. Als we aankomen op het grasveld voor de hangaar zien we dat we niet de eersten zijn, een Antonov-2 met zo’n 10 tentjes er omheen staat er al. We zetten onze tentjes op onder de vleugels van de Cessna. We krijgen een lift naar het dorp voor een lekker biertje en een goed smakende "Barbarian Duck" bij Checkers.

(voor meer: klik op "Lees verder" (totaal 6 paginas met foto’s)


Over de White Cliffs of Dover

Vrijdagmorgen (10 juli) is het onbewolkt en prachtig weer. We vliegen naar Coventry, 30 minuten vanaf Fowlmere.  Op vliegveld Coventry is een mooi museum met straalvliegtuigen. Een deel van het museum is gewijd aan Frank Whittle, de uitvinder van de straalmotor. Grappig is een brief die daar te zien is, van een overheidscommissie. Hierin staat dat de straalmotor niet geschikt zal zijn voor inbouw in vliegtuigen. Frank Whittle schreef daaronder: "Good thing I was too stupid too know this!".
We konden in de cockpit van één van Engelands nucleaire bommenwerpers kruipen – de Vulcan! Opmerkelijk kleine ruimte voor zo’n groot vliegtuig, waar 5 mannen vele uren in moesten werken. Waarbij er overigens alleen de piloot en co-piloot een schietstoel hadden!
Elke avond gingen we overigen eten bij Checkers in Fowlmere. Het eten was zeer goed.
Zaterdagochtend zag het er niet goed uit! Motregen en volledig grijs. We gingen toch maar naar Duxford met een taxi-busje. Tip: vraag van te voren wat het kost! We zaten er met 8 man in en moesten 10 pond de man betalen. Toen wij opmerkten dat dat toch wel belachelijk veel is: 80 pond voor een ritje van 10 minuten, werd het 6 pond de man.
Omdat de airshow nog niet begonnen was, gingen we eerst het Imperial War Museum in dat ook op vliegveld Duxford staat. En een uur vóór de airshow begon klaarde het weer op. Wat een mazzel! We liepen toevallig langs een tent van de "Friends of the Fighter Collection" waar stond dat je voor 10 pond pp of 15 pond per groep tijdelijk lid kon worden en dan in een afgescherm stukje op een stoel kon zitten met heel goed uitzicht op de baan. Dat bleek een heel goed idee te zijn. Eigenlijk zou ik dit niet moeten opschrijven, want dan zit het volgend jaar daar vol šŸ˜‰

De airshow was weer fantastisch. Je verveelt je geen moment bij deze airshow, er zijn voortdurend een hoop vliegtuigen in de lucht! De ene show is nog niet afgelopen, of de volgende begint al weer. Het gaat naadloos in elkaar over. En het heerlijke geluid van die Rolls Royce Merlin motoren in de Spitfires en Mustangs! De Gladiator met een prachtig geluid, en drie B25’s in formatie. Er was één B17 – de Franse; de Sally B moest deze keer aan de grond blijven. Er vloog ook nog een vliegtuig van het type waar Bleriot als eerste mee het Kanaal overstak. Wat zag dat er fragiel uit!
We zijn na de airshow teruggelopen naar Fowlmere. Een wandeling van een uur ongeveer.
Zondagochtend vertrok iedereen weer van Fowlmere. Wij wachten nog even met vertrekken want er ligt nog een front boven Nederland. Dat bleek een goede beslissing, het heeft de hele dag geregend in Nederland, maar toen wij tussen half zeven en 8 uur ’s avonds van Oostende naar Eelde vlogen was het prima vliegweer met wel 80 km zicht.


Over de White Cliffs of Dover

Hans, Klaas en ik

Slapen onder de vleugels

Coventry, Midland Air Museum – een door Frank Whittle ontwikkelde straalmotor

Frank Whittle’s commentaar bij het oordeel dat straalmotoren geen toekomst hebben in de luchtvaart

In de Avro Vulcan. Dit is het kantoor van de countermeasures officer, navigator en bomb aimer

Avro Vulcan’s cockpit

Avro Vulcan

We klimmen in de Vulcan

Duxford Airshow

De Amerikaanse hal op Duxford

Opstijgen van Oostende Airport

Oostende, General Aviation Platform

Zwemvesten om bij de Kanaal oversteek

Thames monding

Mooi Engels landschap

Fowlmere!!

{mospagebreak}


Biertje en eten in Checkers, Fowlmere

Landen op Coventry

Vulcan cockpit

Opstijgen vanaf Coventry

Ergens in Coventry

Zeppelin hangaars?

Fowlmere. Onze twee tentjes nog eenzaam aan de rand

Kerkje van Fowlmere passeren we op Base Leg








{mospagebreak}






















{mospagebreak}























{mospagebreak}











Zeelandbrug

Mooi weer boven Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *