Oudejaarsvlucht

Ook vandaag, oudjaarsdag 2007, gaan Remko en ik weer samen op stap met de Diamond Star DA40. Het plan is om naar Drachten te vliegen en daar een tripje met een Kappa, een  Ultra Light Vliegtuig te maken.


Op de terugweg van Teuge naar Eelde, 15 minuten vóór einde UDP (Uniform Daylight Period), ten westen van Hoogeveen. Prachtig, die grondmist boven het land.

Omdat we ’s ochtends geen contact met Drachten konden krijgen zijn we eerst naar Hoogeveen gevlogen. Het bleek prachtig rustig vliegweer te zijn: geen rimpeltje in de lucht en een zicht tot Leeuwarden aan toe. Op EHHO een paar touch and go’s gemaakt en vervolgens een full stop om Jet Fuel in te nemen voor de dieselmotor in het vooronder van de Diamond. Het restaurant was helaas dicht, dus snel verder naar Drachten. Merk op dat dit vliegveld PPR is, dus je moet van te voren even bellen.

Op Drachten werd het mooie vliegweer ook goed benut. We zijn even gestopt voor een bakje koffie in het gezellige clubhuis.
We stonden net de Pelican’s te bewonderen die daar worden verkocht en gebouwd door Friesland Aviation, toen het bericht kwam dat er iemand gestrand was op vliegveld Teuge vanwege een storing aan de airspeed indicator en vervoer nodig had terug.

Uiteraard bood ik aan om hem wel even op te halen. Een snelle berekening leerde dat we het nét zouden halen om vóór het einde van de daglichtperiode weer terug te zijn. Maar dan wel op Eelde, want eerst nog naar Drachten zouden we niet meer halen. Het is 30 minuten vliegen van Drachten naar Teuge (bij Apeldoorn) en 30 minuten van Teuge naar Eelde. Het was nu half vier en we mogen vliegen tot klokslag 16.52.

Onderweg zagen we voortdurend lichtflitsen op de grond, vuurwerk dat werd afgestoken en carbid bussen in de weilanden. Bij Apeldoorn en ten zuiden daarvan was het een stuk neveliger dan in het Noorden. Onze passagier stond buiten al klaar, dus we konden snel weer vertrekken richting Eelde.

Onder ons zagen we de grondmist opkomen. Een prachtig gezicht, het leek of er allemaal spinnenwebben over het land lagen. Later bleek dat er die nacht erg dichte mist (zicht van 1 meter !!!) voorkwam.

Het werd nog spannend of we vóór einde UDP (Uniform Daylicht Period) binnen zouden komen. We dachten dat we in elk geval de "prijs" zouden winnen van de laatste landing van het jaar! Maar toen we Romeo passeerden hoorden we over de radio de Cirrus binnenkomen vanuit Delfzijl en onze Katana (PH-ANP) bleek boven het vliegveld, buiten de CTR (boven 3000 ft), te cirkelen om het juiste moment af te wachten om naar beneden te komen. Toen wij number one voor landing waren en de Cirrus number two kwam de Katana achter ons aan. Ze hebben het spel goed gespeeld…. en hadden dus de laatste VFR landing van het jaar!
Maar wij hadden dus de op twee na laatste landing van het jaar, én een prachtige laatste vliegdag van 2007 met vier vluchten!


Op de terugweg van Teuge naar Eelde, 15 minuten vóór einde UDP (Uniform Daylight Period), ten westen van Hoogeveen. Prachtig, die grondmist boven het land.


Niet verwacht, maar toch gekregen: prachtig vliegweer op de laatste dag van het jaar.


We zijn op weg naar onze eerste stop: Hoogeveen. Hier over de vuilverbrander bij Wijster


Hoogeveen weer achter ons, nu op weg naar Drachten. Hier vliegen we over camping De Roggeberg bij Appelscha, waar ik vroeger met mijn ouders kampeerde.


Het dorpje Luchtenveld, met het kerkje ‘Jezus Leeft’. Onder downwind van vliegveld Drachten


Op final voor runway 26 van EHDR (Drachten)


Havengebouw en hangaars van EHDR


Op Drachten werd ook gebruik gemaakt van het goede vliegweer


Gestopt voor een praatje en een bakje koffie op het gezellige veld Drachten


De Pelican bewonderd die hier wordt gebouwd


Drachten laten we achter ons. We zien nog net de hier net gestationeerde Cessna SE-KCC landen op de 26 (3de streep na de numbers)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *