Vier IFR vluchten gemaakt vandaag: van Eelde naar Oostende, vervolgens van Oostende naar Manston, en weer terug. Totaal 4 uur vliegtijd. Omdat er mist werd verwacht in de ochtend gekozen voor een IFR vliegplan. Op FL080 over Nederland gevlogen. Voor het eerst vlieg ik eens door de Schiphol TMA. Zelden zoveel radioverkeer gehoord!! Vooral op de terugweg, tussen 6 en 7 was het erg druk op de frequentie van Schiphol Arrival.
Voor de vlucht naar Manston moet je een General Aviation Report (GAR) versturen, ivm douane. Deze keer eens via de AOPA UK site gedaan. Daar netjes een bevestiging van gehad via email, maar toch was het niet aangekomen in Engeland. Dat vonden ze kennelijk toch verdacht, dus op Manston stonden 3 man van de Border Control op ons te wachten. Ze zouden AOPA UK om opheldering vragen waarom het online versturen van een GAR niet heeft gewerkt.
Maar verder werden we uiterst vriendelijk ontvangen bij TGAviation, de vliegclub op Manston die ook de afhandeling doet. We wilden het Spitfire museum op Manston wel even een bezoekje brengen. Dat was een wandeling van 15 minuten die dwars over het gebied liep van het oorspronkelijke militaire vliegveld. Buiten de huidige hekken zie je dan nog een oude verkeerstoren staan, en een grote witte vracht 747, die ogenschijnlijk definitief gepensioneerd is. We kwamen daarbij langs de kleine terminal en opvallend daar waren de vele affiches van KLM. Kennelijk vliegt de KLM op dit veld, misschien als goedkope toegang tot Londen??
Het Spitfire museum, en aangrenzend Merlin restaurant, was klein maar mooi ingericht met uiteraard de Spitfire en Hurricane, maar verder ook allerlei memorabilia.
Lees verder Oostende, Manston 6 maart 2014 →