Ik ben weer terug in Uganda. Twee weken geleden uitgecheckt op de Cessna 172 van KAFTC op Kajjansi. Nu wilde ik eens naar Bulago, een eilandje 10 minuten vliegen uit de kust in Lake Victoria. Maar we moesten eerst naar Entebbe om een neuswiel te brengen voor de Islander 5X-EMM die daar met een lege band stond. We landen achter een grote bak op runway 17 en moeten vervolgens nog een enorm eind taxiën over het UN gedeelte van het vliegveld. Helemaal achteraan, op het militaire gedeelte, stond Mike met zijn Islander. Ergens aan de rand zien we vage resten liggen van een Mig-15 en een Mig-17. Het leek me geen goed plan om hier foto’s te maken, dus helaas geen beeldmateriaal hiervan. Met drie man hangen we op het stabilo om het neuswiel omhoog te krijgen. De mechanicien vervangt vervolgens het wiel. Daarna taxiën we, de Islander voorop, terug naar runway 17. We passeren de oude toren, waar de Israëliers hun reddingsoperatie in 1976 uitvoerden. Na take-off gaan we met een linkerbocht richting Bulago op 5500 voet over Lake Victoria (elev. 3700′). Na 15 minuten bereiken we Bulago eiland. We inspecteren de runway eerst op 500 voet, vervolgens gaan we op 50 voet eroverheen om de vogels en andere beesten te verjagen, maken een teardrop en landen. Het is een beetje hobbelige runway (een beetje zoals Ameland maar nog iets meer hobbels). Landingsgeld is noppes, we moeten ons alleen even inschrijven in het airfield-boek. We nemen even een kijkje op het strand. De lodge is overgenomen door The Ugandan Safari Company en wordt verbouwd. Het strand ziet er idyllisch uit, ware het niet dat het er momenteel vergeven is door lake flies. Ze steken niet, maar aangenaam is het ook niet.
Entebbe International Airport
Lees verder Entebbe, Bulago (25 maart 2010)