Oudejaarsvlucht 2009

De laatste vlucht van 2009 gaat van Eelde naar Texel en terug. We nemen de Piper Archer PH-EAH mee. Vanwege een wat lage wolkenbasis (900 voet) vertrekken we met "Special VFR" clearance van Eelde. De baanverlichting wordt zelfs voor ons ontstoken! Het zicht is onder die lage wolkenbasis overigens uitstekend. Er staat een flink briesje uit het noordoosten, wat ons een grondsnelheid van maar liefst 136 knopen oplevert, zodat we in een half uur al op Texel staan.
Onderweg zien we van boven een mooi besneeuwd Groninger en Fries landschap. Op Texel zijn er slechts twee bezoekende vliegtuigen vandaag. Erg rustig dus, maar gelukkig bleef het restaurant speciaal voor ons nog even open!


Besneeuwd Groningen
Lees verder Oudejaarsvlucht 2009

Driemaal luchtdoop, 12 dec 2009

Vanmiddag een vlucht gemaakt met drie mensen die nog nooit gevlogen hebben. Dus drie keer een luchtdoop!
We moesten het vertrek een half uurtje uitstellen vanwege een regenbuitje, maar daarna toch nog fraai vliegweer gehad. Er stond een zwakke noordoostenwind (4 knopen slechts), bewolking op ruim 3000 voet, zonnetje er bij en goed zicht. Dus de juiste ingrediënten voor een mooie rustige herfstvlucht.
De vlucht ging over het Paterswoldse meer, Haren, Groningen en vervolgens over het Groninger land naar Schiermonnikoog.


Op de terugweg, ten zuiden van Groningen, richting Paterswoldse meer
Lees verder Driemaal luchtdoop, 12 dec 2009

Nachtkwalificatie

De papieren zijn op de bus. Met de aanvraag voor de aantekening "Night Qualification" op mijn brevet. Dat staat mij toe om ’s nachts VFR (op zicht) te vliegen. Niet dat ik daar in Nederland iets aan heb, want dat mag hier niet. Maar in Duitsland wel. Maar goed, ik heb die aantekening wél nodig, om een opleiding IFR (instrumentvliegen) te mogen beginnen. Hopelijk komt het papiertje met de NQ aantekening snel binnen, want ik heb zin in de IFR opleiding!

Emden 22 nov 2009

We zouden naar Budel vliegen, maar vanwege diverse regenbuien en harde wind ging dat niet door. We wilden toch even vliegen, maar dan in de buurt. De keuze viel op Emden, mede omdat de baan daar ook in de (harde) wind ligt. Op het moment dat we wilden vertrekken, trok echter net een hevige regenzone over.We besloten even te wachten, en dat werd beloond want even later was het CAVOK (ceiling and visibility ok – dwz geen wolken!). Met een ruime boog via de Waddenzee vlogen we naar Emden. We landen op landing runway 25. Het was verder rustig op het veld, alleen de kerstman vertrok in een heli. Wel stond in het restaurant een uitstekend buffet klaar (de "zondagse brunch"). Op het platform stond ook nog de Falcon die de week daarvoor nét met zijn neuswiel aan het eind van de baan in het zompige gras was weggezakt.


De Cirrus voor de toren van Emden
Lees verder Emden 22 nov 2009