Kopenhagen 31 mei

We zouden eigenlijk naar Freiburg en St. Gallen aan de Bodensee gaan vliegen dit weekend. Maar vanwege de onweersbuien in zuid-Duitsland hebben we besloten om een heel andere kant op te gaan: Denemarken en Zweden!

Deze ochtend van Eelde vertrokken met 10km zicht. Dat zal het dan misschien nét geweest zijn, want het was behoorlijk witte soep daarboven.

Vanaf Wangerooge begon het langzamerhand beter te worden, en toen we bij Kiel waren aangeland was het uitstekend weer. Goed zicht, niet te warm.

Na een versnapering op Kiel doorgevlogen via de bakens ALS en KOR naar Kopenhagen-Roskilde. Heel mooi om over de Deense eilanden te vliegen. Roskilde was zeer eenvoudig aan te vliegen. Toen ik me meldde 5 mijl vóór het verplichte meldpunt kreeg ik meteen al clearance voor een right-hand base voor baan 11. Het was dan ook vrij rustig op dit veld.

Met de taxi naar Glostrup, een stadje tussen Roskilde en Kopenhagen, waar we overnachten.

Vanavond in Kopenhagen gegeten. Een echt Deens gerecht met brood, spekvet en vis.

Morgen eerst Kopenhagen bekijken. Daarna door naar Zweden.

In Kopenhagen

Lees verder Kopenhagen 31 mei

Schiermonnikoog, 23 mei

Vrijdag 23 mei. Nynke en Stein vliegen mee in de Diamond Star. We vertrekken om 6 uur van baan 05. Het weer is uitstekend, vrijwel geen wolken, matige wind en goed zicht. Het zicht is iets minder dan eerder deze week, maar ruim beter dan het Nederlandse gemiddelde. Boven Eelde zien we de waddenzee al schitteren in de verte.
Het is een klein beetje hobbelig af en toe, maar daar hebben Nynke en Stein gelukkig helemaal geen last van.
De bedoeling is om het huis van Nynke en  Stein in Eelderwolde te bekijken vanuit de lucht, en vervolgens door te vliegen naar Ezumazijl. Eelderwolde bereiken we in luttele minuten. Hier een paar rondjes gedraaid, met toestemming van de verkeersleiding op Eelde, waarna we nog even boven de Grote Markt gaan hangen voordat we koers zetten naar het Lauwersmeergebied. We vliegen op 500 voet hoogte over het Reitdiep, zien het momumentale gemaal Elektra goed liggen in de avondzon, en stijgen vervolgens weer om boven het natuurgebied Lauwersmeer op 1500 voet te vliegen. We zoeken Ezumazijl op, waar Nynke vandaan komt. Lijkt me een heerlijke plek om te wonen! Vervolgens over de gedeeltelijk drooggevallen Waddenzee naar Schiermonnikoog. Geen zeehonden gezien, maar het uitzicht over de waddenzee is prachtig.

Nynke even laten zien hoe je het vliegtuig bestuurt met de stuurknuppel en het voetenstuur, en ze vliegt gewoon terug van Schier naar Groningen!

Schiermonnikoog

Lees verder Schiermonnikoog, 23 mei

Hoeveel zitplaatsen zijn er in het vliegtuig?

De Katana (DA-20)  heeft twee zitplaatsen. De overige vliegtuigen hebben vier zitplaatsen.
In de Katana kan dus 1 passagier mee, in de overige vliegtuigen maximaal 3.

Dat er 4 zitplaatsen in een vliegtuig zitten betekent overigens NIET dat er ook altijd 4 personen mee kunnen. Wat een vliegtuig aan gewicht mee kan nemen is namelijk beperkt. De piloot berekent van te voren of het totale gewicht van vliegtuig + inzittenden + brandstof onder het maximaal toegelaten gewicht voor het type vliegtuig blijft.

Hoeveel passagiers mee kunnen hangt daarom af van de hoeveelheid benodigde brandstof en het gewicht van de passagiers. En daarnaast speelt zelfs de temperatuur van de lucht, en de hoogte waarop het vliegveld ligt een rol.

Hoogvliegersdag (17 mei)

Zaterdag 17 mei. Vandaag is het Hoogvliegersdag op Eelde, zie www.stichtinghoogvliegers.nl.

Er zijn 90 kinderen gekomen naar Eelde gekomen om te vliegen. Elk kind maakt 2 vluchten: een keer met een klein vliegtuig waarbij ze zelf ook kunnen sturen, en een keer met een groter vliegtuig. Daarvoor wordt een Beechcraft King Air ingezet en een Antonov AN-2.

Het weer ziet er ’s ochtends niet al te best uit, er komt een front aan met de nodige regen. Het begint inderdaad te regenen, maar het zicht en de wolkenbasis blijven goed. Dus er kan toch gewoon gevlogen worden.

Ik maak 3 vluchten in de Diamond DA-40, waarbij Jorick, Youri en Joanne meevliegen.

De kinderen vinden het prachtig. Jorick roept na de vlucht na een vriendje: "Dat was vet! Ik heb bijna het hele stuk terug zelf mogen sturen!" En ik geniet er zelf net zo veel van. Het is erg leuk om zulke enthousiaste passagiers te hebben, en het is ook geweldig om aan zo’n happening mee te mogen doen met zoveel vliegtuigen tegelijk in de lucht. Petje af voor de organisatie, de luchtverkeersleiding en de vele vrijwilligers die alles in goede banen leiden.

Wilhemshaven-Mariensiel (10 mei)

Zaterdag 10 mei. Met de Katana, de Diamond Star en de Cessna 172 vertrekken we met 8 man voor een clubvlucht naar vliegveld Kiel, met een tussenstop op Wilhemshaven.
Op de terugweg maken we een stop op Bremerhaven.
Al deze vliegvelden zijn mooi gelegen aan de zee.
Ook de vlucht over de Duitse wadden, bij Jade en Weser, levert mooie plaatjes op.


De Katana is net geland op Wilhemshaven

Lees verder Wilhemshaven-Mariensiel (10 mei)

Van Friedrichshafen naar Hassfurt (7 mei)

Woensdag 7 mei, de vierde dag van onze vlieg/fiets-vakantie. We gaan van Friedrichshafen naar Hassfurt. Hassfurt is een stadje in het noorden van Beieren, in het Frankische land. Het bevindt zich tussen de natuurgebieden Hassberge en Steigerwald in en heeft een klein vliegveldje.
Vlak voor ons vertrek van Friedrichshafen werd de baan gewisseld vanwege draaiende wind. Tot nu toe hadden we steeds baan 06, maar nu mochten we vertrekken van baan 24. Dat betekende dus een take-off over de stad. Vervolgens mochten we via Echo de CTR verlaten. Het was op de hoogte waarop we nu vlogen, circa 3000 voet – dus zo’n 1600 voet boven de grond, nog redelijk bumpy. Daarom meteen doorgestegen naar flight level 75. Omdat onze koers tussen 0 en 179 graden in ligt moeten we oneven flight levels vliegen. Het transition level was 70, dus het eerste flight level voor VFR verkeer is 75.

Later zullen we nog een hoger flight level nemen omdat we op FL75 wolken tegenkomen.


Op FL75 van EDNY naar EDQT. In de verte wolken op dezelfde hoogte.

Lees verder Van Friedrichshafen naar Hassfurt (7 mei)