De RCF uit Lelystad gehaald waar hij een onderhoudsbeurt heeft gehad.
Maandelijks archief: januari 2008
Checkout op de WYN (25 jan)
Uitgecheckt door Joop Bekkema op de PH-WYN. Dit fraaie vliegtuig is een Cessna 177 Cardinal.
De Cardinal was de beoogde opvolger van de Cessna 172. Door problemen bij de eerste versie, o.a. underpowered, is het verkoopsucces uitgebleven. De Cessna 177 wordt niet meer gebouwd, terwijl de 172 nog steeds geleverd wordt door Cessna.
De PH-WYN is een latere versie, de 177B. In deze versie zijn de problemen die de eerste versie had opgelost. Voordeel van de 177 is het betere uitzicht, een sterkere motor en een verstelbare propellor.
De PH-WYN is gestald op vliegveld Drachten. Het callsign WYN verwijst naar de vorige eigenaar: Henk Wijngaard – de zanger van "De vlam in de pijp", die dus kennelijk behalve met z’n "dertigtonnen diesel" ook wel eens scheurde in z’n 1-tonnen Avgas".
Voor onderhoud naar Lelystad (16 jan)
De PH-CAE moest voor z’n 100-uurs inspectie naar Lelystad.
Diamond naar Drachten (13 jan)
Met de PH-CAE naar Drachten gevlogen. Joost en Remko vlogen mee. Joost heeft hem teruggevlogen naar Groningen.
Oudejaarsvlucht
Ook vandaag, oudjaarsdag 2007, gaan Remko en ik weer samen op stap met de Diamond Star DA40. Het plan is om naar Drachten te vliegen en daar een tripje met een Kappa, een Ultra Light Vliegtuig te maken.
Op de terugweg van Teuge naar Eelde, 15 minuten vóór einde UDP (Uniform Daylight Period), ten westen van Hoogeveen. Prachtig, die grondmist boven het land.