Vandaag een mooie vlucht gemaakt naar Lelystad. Mooi, omdat het wat minder weer was. Dat is namelijk ook wel eens leuk om in te vliegen. Altijd maar blue skies zou ook vervelen š
Het weerbericht voor vandaag bevatte spannende woorden als “onstuimig” en “stormachtig”.
In de landing, ongeveer 3 uur ’s middags, was de wind 21 knopen met maximum van 25 knopen. Maar omdat de wind precies in de baan stond, was dit geen probleem.
Remko, Lieuwe en ik zouden vandaag eerst naar Bremen, maar dan zouden we het risico lopen niet terug te kunnen naar Groningen. Dus werd het Lelystad. Ook een leuke bestemming. In het restaurant, met mooi uitzicht op de vliegactiviteiten hebben we alle drie een “wereldburger” verorberd. De hap deed zijn naam eer aan, echt wereldklasse. Na een bezoekje aan de pilotshop, waar we een stukje hebben gezien van de prachtige vliegfilm “One six right”, wandelen we weer terug naar de Piper die naast de rood-wit gestreepte toren van EHLE staat. De terugreis ging “IFR” (I Follow Roads) waarbij we de A28 volgden van Zwolle naar Hoogeveen. Nog even gecheckt of je de borden langs de weg zou kunnen lezen op 500 voet …. nou dat kan dus!
Zowel de heen- als de terugvlucht moest voor een groot gedeelte op 1000 voet, en soms een stukje op 800 voet gevlogen worden vanwege de lage wolkenbasis. Het zicht was tussen 5 en 9 km. Het was een beetje bumpy, maar niet heel erg.
Aangekomen bij Eelde was het spitsuur, een Transavia 737 landde net op de 23 en daar zaten nog twee kisten achter, en daarna kwamen wij. Om voldoende ruimte tussen de vliegtuigen te krijgen moesten we downwind extenden en vervolgens via een 270 over right om zo op het base leg voor de 23 uit te komen.
Inmiddels regende het waardoor het een beetje donker werd. De baanverlichting was daarom aan, zie filmpje bij “Video”.
De Piper staat naast de toren van Lelystad geparkeerd. Hier gezien vanuit het restaurant.
Short final Eelde baan 23, in de regen (zie ook filmpje)